lunes, 27 de noviembre de 2017

LA CONTAMINACIÓ JA ÉS UN PROBLEMA A VALÈNCIA


Per primera vegada en la història l'Administració ha reconegut que la ciutat patix un problema de pol·lució i ha activat el seu protocol d'actuació - Experts i ecologistes ho vinculen al trànsit

Josep Bartual Roig València 26.11.2017 | Levante EMV
Oficialment la contaminació atmosfèrica ja és un problema a València. Els ecologistes denuncien que la preocupació existia des de fa anys, però mai fins a esta setmana l'Ajuntament de València havia pres mesures per a alertar la població del perill de pol·lució. Ho ha fet després d'activar per primera vegada en la història el protocol de qualitat de l'aire, que va aprovar el passat estiu. Un pas important i valent de l'actual equip de govern per a reconéixer un problema que s'agreujarà a mesura que avancen els perversos efectes del canvi climàtic.

Tanmateix, este reconeixement 'oficial' que a València ja es donen episodis preocupants de contaminació (ha arribat al màxim nivell d'alerta previst) ha arribat amb matisos. L'ajuntament sosté que la crema de la palla de l'arròs és la principal causant de l'alta contaminació per partícules en suspensió PM10, i que l'estació de mesurament de la Pista de Silla es veu afectada a més per les obres del Parc Central. És a dir, que a diferència d'altres grans ciutats com Madrid o Barcelona, el trànsit no és la causa determinant de la pol·lució en el "cap i casal". Des de la regidoria de Medi ambient argumenten que si fóra per este fet, estaria disparat l'índex de diòxid de nitrogen, que es manté en nivells relativament moderats.

La teoria de la contaminació de l'ajuntament va ser ràpidament rebatuda per la Unió de Llauradors, en representació dels arrossers de l'Albufera. Des del divendres 17 de novembre no cremen palla, per la qual cosa asseguren que difícilment les partícules contaminants que provoca la seua combustió han pogut quedar-se una setmana instal·lades en la ciutat de València i anar en augment.

El temps i el canvi climàtic

La veritat és que la contaminació es va disparar el dia 17 de novembre, dos dies abans de la marató de València, per la crema de la palla de l'arròs, però després de caure la quantitat de partícules PM10 en l'aire, conforme va avançar la setmana va augmentar fins a superar en dos estacions els 80 micrograms per metre cúbic (30 més del nivell màxim recomanat per l'Organització Mundial de la Salut).

Un dels factors per a este augment de partícules ha sigut la situació d'estabilitat atmosfèrica i anticiclònica. Sense pluges, amb una sequera apressant i sense vent, la contaminació s'estanca i va en augment. "L'augment d'episodis greus com els que estem constatant és conseqüència del canvi climàtic, que està afavorint en la península ibèrica els anticiclons i l'estabilitat atmosfèrica en grans períodes. Per tant anem a patir amb més freqüència estos episodis greus de contaminació", alerta Luis Cerrillo, portaveu d'Ecologistes en Acció.

Així doncs, tots els experts denuncien que el canvi climàtic ja està ací, els seus efectes ja provoquen situacions extremes i els governs (i els ciutadans) no poden ajornar més les mesures per a combatre-ho.

El debat del trànsit

El debat a València s'ha situat esta setmana en si el trànsit estava sent determinant o no per a este augment de contaminació. Els ecologistes ho tenen clar: un sí sense ambages (consultar entrevista relacionada).

Els experts també veuen una relació directa. José Manuel Felisi, enginyer químic i membre de Mesura, organització que mesura i diagnostica la qualitat ambiental, explica que els vehicles no solament són emissors de partícules contaminants "sinó que provoquen el fenomen de la resuspensió, és a dir, actuen com quan agranes, que mous la pols d'una part a una altra". Així doncs, el trànsit rodat remou estes partícules i les torna a situar en suspensió.

"Les partícules en suspensió que llancen els vehicles provenen de la combustió dels motors, de les frenades, dels pneumàtics i de la resuspensió", afig Felisi, que fa mesos que avalua la qualitat de l'aire de la ciutat.

Malgrat que pareix clara la relació directa entre el trànsit i els episodis de contaminació reintentes, l'Ajuntament de València va evitar aplicar les mesures contemplades en el protocol que restringien l'aparcament en l'estacionament regulat de l'ORA i, en el nivell màxim decretat el divendres, restriccions del trànsit. La raó, consideren que la circulació de vehicles no és responsable.

Així, l'aplicació del protocol per primera vegada en la història de la ciutat es va fer de manera incompleta. No han volgut reconéixer de forma explícita que el trànsit ha contribuït a la contaminació, a pesar que és una idea molt arrelada en l'ideari dels tres partits que formen part del govern. Potser pel temor al fet que es relacionen estos episodis amb un augment dels embossaments, alguna cosa que altres «ciutats del canvi» sí que han assumit.

El problema de les estacions

L'activació del nou protocol anticontaminació ha deixat el descobert un vell problema de la ciutat, el de la situació de les seues estacions de mesurament. Luis Cerrillo, d'Ecologistes en Acció, descriu el que va passar en fa més d'una dècada. "En 2001 hi havia 16 estacions de mesurament repartides per tota la ciutat de València, i és l'administració anterior del Partit Popular quan en 2005 fa desaparéixer 10 estacions de mesurament que estaven en punts on es produïa la contaminació, és a dir, en punts on verdaderament hi havia trànsit", relata.

Segons l'organització per a la defensa del medi ambient les sis restants que van quedar "es van traslladar des del centre a la perifèria de la ciutat, on viu menys població i on hi ha menys trànsit". "Per tant era una negació de la contaminació que es produïa i una ocultació dels valors que demostraven que hi ha pol·lució", sosté Cerrillo.

Per a Ecologistes en Acció "un objectiu prioritari" per a l'actual equip de govern "seria ampliar el nombre d'estacions de mesurament i situar-les realment on es produïx la contaminació". Per això, l'organització verda reclama majors esforços municipals "per a sensibilitzar la població dels problemes als quals ens enfrontem amb l'alta contaminació".

No hay comentarios:

Publicar un comentario