L'Ajuntament de València estudia una solució provisional per a les vies del Grau similar al parc aeri de Sants i al novaiorqués High Line
Hortensia García | València 02.09.2018 | Levante EMV
Urbanistes i arquitectes reinventen les passarel·les elevades i les convertixen en parcs i miradors que permeten reconectar els barris aïllats per autopistes urbanes i vies del tren, com les quals travessen el barri del Grau a València.
Les grans artèries de trànsit rodat i les infraestructures del ferrocarril suposen en moltes ciutats, inclosa València, una barrera física que partix barris, devalua el valor de la zona i condiciona el desenvolupament urbà. En un context social i polític que defén espais públics de qualitat i ciutats més habitables i pensades per al vianant, el soterrament d'estes infraestructures és la solució somiada per tots. Tanmateix, la perforació de túnels en el subsòl és econòmica i tècnicament costosa, sobretot si afecta sòl urbà consolidat.
Les dificultats de finançament o la inviabilitat tècnica han portat a moltes ciutats a buscar fórmules per a sortejar les barreres del trànsit i guanyar espai per als vianants i les bicicletes. Urbanistes i arquitectes, com Richard Rogers, premiat amb el Pritzker, reinventen les passarel·les per a convertir-les en parcs elevats enjardinats. Un dels primers va ser l'High Line de Nova York. Esta passarel·la verda de 2,5 quilòmetres de longitud aprofita les vies del ferrocarril sense ús que fa anys realitzava el repartiment de mercaderies a Manhattan. L'High Line, l'última fase del qual va concloure en 2014, és una de les joies a l'aire lliure de Nova York i cada any rep cinc milions de visitants.
Mentre València dirimix com resoldre el problema de les vies del Grau, altres ciutats com Barcelona, han tirat ja mà d'estes passarel·les de nova generació. La ciutat comtal va inaugurar en 2016 el seu primer parc aeri, un jardí de 800 metres de llarg construït sobre el calaix ferroviari de Sants. Després de més d'una dècada en obres i 22 milions d'inversió, este passeig elevat s'ha convertit en un mirador privilegiat de la ciutat. La rambla aèria, dissenyada per Sergi Godia, que naix amb vocació d'amplicarse i convertir-se en una via verda de cinc quilòmetres, no escapa a la crítica, sobretot, per part dels veïns de l'edifici les finestres del qual han quedat a solament uns metres del passeig i que s'exposen diàriament a les mirades indiscretes dels usuaris del passeig.
La proposta de Tomás per a salvar les vies del tren passa per la construcció d'un passeig elevat amb una altura màxima de 6,5 metres (la mitat que el calaix de Sants) i una inversió que està per veure però que en tot cas serà molt inferior als 129 milions d'euros que costaria perllongar el túnel ferroviari de Serreria fins a l'autopista del Saler.
El despatx del prestigiós Richard Rogers ha dissenyat a Atlanta un innovador parc que s'entrellaçarà sobre l'autopista GA400 i que permetrà reconectar físicament un barri d'alt standing. Una proposta similar al Parc Elevat de Chapultapec a Ciutat de Mèxic.
Comentarios
Publicar un comentario